Werkenrode school Groesbeek

Onderwijs

Onderwijs en architectuur

Tijdens ons afstudeeronderzoek naar zintuiglijke beleving kwamen wij in contact met de Werkenrode school in Groesbeek. daar hielp men ons om inzicht te verkrijgen in hoe leerlingen binnen een bepaalde doelgroep omgaan met prikkels in een schoolgebouw.
De Werkenrode school vroeg ons een herontwerp te maken van hun aula, vanuit het onderzoek naar zintuiglijke beleving dat wij hebben afgerond aan de TU in Eindhoven. De Werkenrode school is een school die voorziet in voortgezet speciaal onderwijs VSO aan leerlingen die vanwege lichamelijke of meervoudige beperkingen specialistische ondersteuning nodig hebben.

De aula

De aula van de Werkenrode school ligt als een wig tussen het oude en het nieuwere deel en kende een gedateerd karakter. Door een groot aantal kleine ingrepen binnen de aula ontstond er een chaotisch geheel dat iedere vorm van samenhang miste.
In het nieuwe ontwerp wordt er ingespeeld op de zintuiglijke beleving van de leerlingen door eenheid en duidelijkheid te scheppen. Door alle verschillende richtingen uit de vloer en de plafonds te halen, wordt de ruimte tot een eenheid gevormd. De drie verschillende wanden in de ‘wig’vorm worden tot een groot gebaar gesmeed. Door hier een uitsnede in te maken die van de uitgiftebalie tot aan de banken tegen de wand loopt, ervaar je deze als een geheel.

Het Podium

Tevens zal het podium tegen de lange wand worden gepositioneerd zodat de ruimte zich op een natuurlijke manier om het podium vouwt. Hierdoor wordt het mogelijk om de inrichting op een eenvoudige manier naar een theateropstelling te transformeren. Dit podium zal tijdens de pauze op een informele manier gebruikt kunnen worden.

Lees meer over het onderzoek naar zintuiglijke beleving in het onderwijs 

Werkenrode school Groesbeek